Ugarit. Listy bogów i inne teksty religijne. Mitologia kananejska cz. 10

W kilku poprzednich artykułach przybliżyłem Czytelnikowi główne teksty epickie ze starożytnego miasta Ugarit. Były to: cykl Baala, epos o Kerecie, epos o Aqhacie. Te trzy najdłuższe i najlepiej zachowane teksty pokazały nam dramaty boskiego świata...
Autorzy Ewangelii

Autorzy Ewangelii: Kim byli? – Tradycja w świetle badań historycznych

Autorstwo ewangelii kanonicznych omówiłem już zwięźle w artykule pt. Kto napisał Ewangelie – apostołowie czy anonimowi autorzy?, w którym streściłem kluczowe zagadnienia. W poniższym eseju ponownie poruszę kwestię autorstwa, rozszerzając wcześniejszy artykuł o wiele...

Marcjon cz.5 Czy Marcjon był gnostykiem?

Wielu czytelników zadawało to samo pytanie w związku z moimi postami na temat Marcjona:  Czy Marcjon był gnostykiem? Oto sposób, w jaki jeden z czytelników zadał to pytanie i moja odpowiedź.PYTANIE:Wcześniej nieznany Bóg Marcjona, czyli Jezus kontra stwórca Izraela,...

Cierpiał pod rządami Heroda Antypasa: Jezus w rękach rozgniewanego króla

Chrześcijanie mają tendencję do obarczania odpowiedzialnością za śmierć Jezusa albo żydowskiego tłumu (jako symbolu upadłej ludzkości), albo kultowej elity Izraela (jako symbolu opresyjnej i politycznie skompromitowanej religii). Czyniąc to, podążają za ogólnym...

Cierpiał pod rządami Heroda Antypasa: Jezus w rękach rozgniewanego króla

Chrześcijanie mają tendencję do obarczania odpowiedzialnością za śmierć Jezusa albo żydowskiego tłumu (jako symbolu upadłej ludzkości), albo kultowej elity Izraela (jako symbolu opresyjnej i politycznie skompromitowanej religii). Czyniąc to, podążają za ogólnym...

Judeochrześcijanie cz. 5 Nazarejczycy

Pochodzenie Po raz pierwszy nazarejczycy wspominani są dopiero w IV wieku przez Epifaniusza. Wydaje się to dość dziwne, gdyż omawiani przeze mnie w dwóch poprzednich postach ebionici byli znani już dużo wcześniejszym herezjologom chrześcijańskim (( Luomanen, Petri:...

1 Kor 15 – aneks do „Niespójności nowotestamentowych opowieści o zmartwychwstaniu Jezusa”

W tekście „Niespójności nowotestamentowych opowieści o zmartwychwstaniu Jezusa” napisałem, że fragment 1 Kor 15,12-16 można rozumieć tak, że adresaci listu Pawła kwestionują zmartwychwstanie Jezusa dlatego, że „umarli nie zmartwychwstają”. Najprawdopodobniej jest to...

Mojżesz na tronie Boga: Ezechiel Tragik i jego Eksagoge.

Gdzieś pomiędzy końcem trzeciego a początkiem pierwszego wieku p.n.e. pewien żydowski intelektualista imieniem Ezechiel stworzył hellenistyczny dramat o dramatycznych wydarzeniach z przeszłości swojego ludu. Napisał go prawdopodobnie w Aleksandrii, ówczesnym...

Apokalipsa Jana cz.3 Rekonstrukcja przedchrześcijańskiej wersji Apokalipsy

Najpopularniejszym postem na moim blogu, mierzonym zainteresowaniem czytelników, jest Can A Pre-Christian Version of the Book of Revelation be Recovered?. Ma on ponad 5000 wyświetleń od czasu, gdy został po raz pierwszy opublikowany. W tym wpisie, o przeczytanie lub...

Najczęściej czytane artykuły

Bądź na bieżąco

Znaki Królestwa: opętanie LEGIONU w Mk 5,1-20

Znaki Królestwa: opętanie LEGIONU w Mk 5,1-20

Kryzysy w niebie i na ziemi Sprzężenie rzeczywistości politycznej z duchową jest cechą charakterystyczną apokaliptyki żydowskiej. W takich dziełach scena niebiańska posiada swoje odbicie na scenie ziemskiej. Przykłady tej relacji są liczne: zakłócenia w niebiosach...

czytaj dalej
Judeochrześcijanie cz.4 Wierzenia ebionitów

Judeochrześcijanie cz.4 Wierzenia ebionitów

Problem z wierzeniami ebionitów jest ten sam co ze źródłami o nich, które opisywałem w ostatnim poście. Polega on na tym, że między pierwszym ich opisem u Ireneusza z Lyonu a Panarionem Epifaniusza z Salaminy, po którym nikt już nie napisał niczego nowego o tym...

czytaj dalej
Jezus: prorok apokaliptyzmu

Jezus: prorok apokaliptyzmu

Czytając Nowy Testament napotykamy na miejsca, które muszą budzić zaskoczenie. W przypadku Ewangelii Marka może to mieć miejsce już na samym początku, gdzie Jezus daje się ochrzcić Janowi Chrzcicielowi, który chrzcił na odpuszczenie grzechów. U Mateusza i Łukasza mamy...

czytaj dalej
Judeochrześcijanie Cz.3 Ebionici – źródła

Judeochrześcijanie Cz.3 Ebionici – źródła

Tematem, który wśród badaczy judeochrześcijaństwa budzi największe kontrowersje i emocje to kwestia tzw. ebionitów i nazarejczyków - dwóch najbardziej znanych nurtów judeochrześcijaństwa, oraz tego, który z nich był tożsamy z pierwotną wspólnotą jerozolimską (tzw....

czytaj dalej
Marcjon cz.2 Teologia i poglądy

Marcjon cz.2 Teologia i poglądy

“Arcyheretyk” Marcjon, Jezus, i Prawo żydowskie. W tym wątku zacząłem mówić o związku Jezusa z Prawem Mojżeszowym.  Przejdę do tego tematu okrężną drogą, omawiając, jak ta relacja była rozumiana przez naśladowców Jezusa żyjących sto lat po jego śmierci.  Powodem jest...

czytaj dalej
Marcjon. Cz.1 “Niszczyciel” chrześcijaństwa

Marcjon. Cz.1 “Niszczyciel” chrześcijaństwa

Jedna z pierwszych wzmianek o chrześcijanach spoza żydowskich źródeł pojawiła się w regionie Marcjona, w Poncie i Bitynii. Pliniusz Młodszy wysłał list do Tragana w 112 n.e. w sprawie tajnych stowarzyszeń, w tym klubów chrześcijańskich z pytaniem co z nimi zrobić....

czytaj dalej

Najczęściej czytane artykuły

Bądź na bieżąco