Judeochrześcijanie cz.4 Wierzenia ebionitów

Problem z wierzeniami ebionitów jest ten sam co ze źródłami o nich, które opisywałem w ostatnim poście. Polega on na tym, że między pierwszym ich opisem u Ireneusza z Lyonu a Panarionem Epifaniusza z Salaminy, po którym nikt już nie

Jezus: prorok apokaliptyzmu

Czytając Nowy Testament napotykamy na miejsca, które muszą budzić zaskoczenie. W przypadku Ewangelii Marka może to mieć miejsce już na samym początku, gdzie Jezus daje się ochrzcić Janowi Chrzcicielowi, który chrzcił na odpuszczenie grzechów. U Mateusza i Łukasza mamy do

Judeochrześcijanie Cz.3 Ebionici – źródła

Tematem, który wśród badaczy judeochrześcijaństwa budzi największe kontrowersje i emocje to kwestia tzw. ebionitów i nazarejczyków – dwóch najbardziej znanych nurtów judeochrześcijaństwa, oraz tego, który z nich był tożsamy z pierwotną wspólnotą jerozolimską (tzw. Kościołem Jerozolimskim) reprezentowaną przez krewnych Jezusa

Marcjon cz.2 Teologia i poglądy

“Arcyheretyk” Marcjon, Jezus, i Prawo żydowskie. W tym wątku zacząłem mówić o związku Jezusa z Prawem Mojżeszowym.  Przejdę do tego tematu okrężną drogą, omawiając, jak ta relacja była rozumiana przez naśladowców Jezusa żyjących sto lat po jego śmierci.  Powodem jest

Marcjon. Cz.1 “Niszczyciel” chrześcijaństwa

Jedna z pierwszych wzmianek o chrześcijanach spoza żydowskich źródeł pojawiła się w regionie Marcjona, w Poncie i Bitynii. Pliniusz Młodszy wysłał list do Tragana w 112 n.e. w sprawie tajnych stowarzyszeń, w tym klubów chrześcijańskich z pytaniem co z nimi

Ugarit. Aqhat (i Danel). Mitologia kananejska cz. 9

Ostatnim z wielkich utworów ugaryckich jest epos o Aqhacie: walecznym, choć niezbyt roztropnym synu króla Danela (już na wstępie: Danela, nie Daniela). To burzliwa opowieść o namiętnościach, chorobliwej żądzy, młodzieńczej pochopności, miłości rodzinnej i zemście. Powraca w nim temat znany z Kereta i z Biblii, czyli ból bezdzietności.

Ugarit. Król Keret (lub Kirta). Mitologia kananejska cz. 8

Kolejne dwa sławne utwory Ilimilku w mniejszym stopniu dotyczą bogów, a w znacznie większym śmiertelnych królów. To eposy o Kerecie i Danelu, monarchach zmagających się z tym samym problemem, bardzo zresztą biblijnym: problemem bezdzietności. Był to bardzo ważny motyw w kananejskiej wyobraźni, skoro odziedziczyła go również

Ugarit. Cykl Baala, cz. 3 Baal i Mot. Mitologia kananejska cz. 7

Ostatni epizod Cyklu Baala stanowi zwieńczenie burzliwej historii boga z góry Safon. Baal Hadad, reprezentujący życie, ściera się tutaj z pierworodnym synem Ela, władcą śmierci o imieniu Mot. Jak wspomniałem pod koniec ostatniego artykułu, trzecia część Cyklu jest bardzo niekompletna. Brakuje ogromnych

Ugarit. Cykl Baala, cz. 2 Pałac Baala. Mitologia kananejska cz. 6.

Druga część Cyklu Baala jest znacznie lepiej zachowana niż pierwsza. Nie znaczy to, że nie ma w niej luk, dziur i uszkodzonych wersetów – są, ale w dużo mniejszej ilości. Narracja tej części jest dużo lepiej zrozumiała, motywacje postaci dość jasne (może poza

Najczęściej czytane

Judeochrześcijanie cz.4 Wierzenia ebionitów

Problem z wierzeniami ebionitów jest ten sam co ze źródłami o nich, które opisywałem w ostatnim poście. Polega on na tym, że między pierwszym ich opisem u Ireneusza z Lyonu a Panarionem Epifaniusza z Salaminy, po którym nikt już nie

Jezus: prorok apokaliptyzmu

Czytając Nowy Testament napotykamy na miejsca, które muszą budzić zaskoczenie. W przypadku Ewangelii Marka może to mieć miejsce już na samym początku, gdzie Jezus daje się ochrzcić Janowi Chrzcicielowi, który chrzcił na odpuszczenie grzechów. U Mateusza i Łukasza mamy do

Judeochrześcijanie Cz.3 Ebionici – źródła

Tematem, który wśród badaczy judeochrześcijaństwa budzi największe kontrowersje i emocje to kwestia tzw. ebionitów i nazarejczyków – dwóch najbardziej znanych nurtów judeochrześcijaństwa, oraz tego, który z nich był tożsamy z pierwotną wspólnotą jerozolimską (tzw. Kościołem Jerozolimskim) reprezentowaną przez krewnych Jezusa

Marcjon cz.2 Teologia i poglądy

“Arcyheretyk” Marcjon, Jezus, i Prawo żydowskie. W tym wątku zacząłem mówić o związku Jezusa z Prawem Mojżeszowym.  Przejdę do tego tematu okrężną drogą, omawiając, jak ta relacja była rozumiana przez naśladowców Jezusa żyjących sto lat po jego śmierci.  Powodem jest

Marcjon. Cz.1 “Niszczyciel” chrześcijaństwa

Jedna z pierwszych wzmianek o chrześcijanach spoza żydowskich źródeł pojawiła się w regionie Marcjona, w Poncie i Bitynii. Pliniusz Młodszy wysłał list do Tragana w 112 n.e. w sprawie tajnych stowarzyszeń, w tym klubów chrześcijańskich z pytaniem co z nimi

Ugarit. Aqhat (i Danel). Mitologia kananejska cz. 9

Ostatnim z wielkich utworów ugaryckich jest epos o Aqhacie: walecznym, choć niezbyt roztropnym synu króla Danela (już na wstępie: Danela, nie Daniela). To burzliwa opowieść o namiętnościach, chorobliwej żądzy, młodzieńczej pochopności, miłości rodzinnej i zemście. Powraca w nim temat znany z Kereta i z Biblii, czyli ból bezdzietności.

Ugarit. Król Keret (lub Kirta). Mitologia kananejska cz. 8

Kolejne dwa sławne utwory Ilimilku w mniejszym stopniu dotyczą bogów, a w znacznie większym śmiertelnych królów. To eposy o Kerecie i Danelu, monarchach zmagających się z tym samym problemem, bardzo zresztą biblijnym: problemem bezdzietności. Był to bardzo ważny motyw w kananejskiej wyobraźni, skoro odziedziczyła go również

Ugarit. Cykl Baala, cz. 3 Baal i Mot. Mitologia kananejska cz. 7

Ostatni epizod Cyklu Baala stanowi zwieńczenie burzliwej historii boga z góry Safon. Baal Hadad, reprezentujący życie, ściera się tutaj z pierworodnym synem Ela, władcą śmierci o imieniu Mot. Jak wspomniałem pod koniec ostatniego artykułu, trzecia część Cyklu jest bardzo niekompletna. Brakuje ogromnych

Ugarit. Cykl Baala, cz. 2 Pałac Baala. Mitologia kananejska cz. 6.

Druga część Cyklu Baala jest znacznie lepiej zachowana niż pierwsza. Nie znaczy to, że nie ma w niej luk, dziur i uszkodzonych wersetów – są, ale w dużo mniejszej ilości. Narracja tej części jest dużo lepiej zrozumiała, motywacje postaci dość jasne (może poza