site-logo

Apokalipsa Jana cz.5 Symbolizm w Apokalipsie Jana

Wkrótce zakończę ten wątek poświęcony starożytnemu wykorzystaniu liter alfabetu w liczbach, omawiając najsłynniejszy przypadek z nich wszystkich, “liczbę bestii” z Księgi Apokalipsy: 666. Do czego odnosi się ta liczba? Zdecydowałem, że aby unaocznić tę intrygującą liczbę, muszę najpierw powiedzieć kilka słów o

Apokalipsa Jana cz.4 Kim był autor Apokalipsy?

W tym wpisie chcę wyjaśnić, dlaczego prawie powszechnie uważa się, że ten sam autor nie napisał czwartej Ewangelii i Księgi Apokalipsy, a następnie pokazać, dlaczego ten drugi autor prawie na pewno nie był Janem synem Zebedeusza, bliskim uczniem Jezusa. O ile

zwoje znad morza amrtwego

Zwoje znad Morza Martwego cz.1 Czym są zwoje z Qumran?

Oto temat, którego dawno nie poruszałem!  Prawie każda myśląca istota ludzka naszego kręgu kulturowego słyszała o zwojach znad Morza Martwego, nawet jeśli nie ma pojęcia, czym te zwoje są, co zawierają i jak zostały znalezione.  I nie jest zaskoczeniem, że

Ugarit. Listy bogów i inne teksty religijne. Mitologia kananejska cz. 10

W kilku poprzednich artykułach przybliżyłem Czytelnikowi główne teksty epickie ze starożytnego miasta Ugarit. Były to: cykl Baala, epos o Kerecie, epos o Aqhacie. Te trzy najdłuższe i najlepiej zachowane teksty pokazały nam dramaty boskiego świata z Kanaanu epoki brązu. Poznaliśmy głównych bohaterów panteonu: ojca

Autorzy Ewangelii

Autorzy Ewangelii: Kim byli? – Tradycja w świetle badań historycznych

Autorstwo ewangelii kanonicznych omówiłem już zwięźle w artykule pt. Kto napisał Ewangelie – apostołowie czy anonimowi autorzy? w którym streściłem kluczowe zagadnienia. W poniższym poście ponownie poruszę kwestię autorstwa, tym razem rozszerzając wcześniejszy artykuł o wiele dodatkowych obserwacji dokonanych przez

Marcjon cz.5 Czy Marcjon był gnostykiem?

Wielu czytelników zadawało to samo pytanie w związku z moimi postami na temat Marcjona:  Czy Marcjon był gnostykiem? Oto sposób, w jaki jeden z czytelników zadał to pytanie i moja odpowiedź. PYTANIE:Wcześniej nieznany Bóg Marcjona, czyli Jezus kontra stwórca Izraela,

Cierpiał pod rządami Heroda Antypasa: Jezus w rękach rozgniewanego króla

Chrześcijanie mają tendencję do obarczania odpowiedzialnością za śmierć Jezusa albo żydowskiego tłumu (jako symbolu upadłej ludzkości), albo kultowej elity Izraela (jako symbolu opresyjnej i politycznie skompromitowanej religii). Czyniąc to, podążają za ogólnym obrazem przedstawionym w Ewangeliach. Z drugiej strony historycy

Judeochrześcijanie cz. 5 Nazarejczycy

Pochodzenie Po raz pierwszy nazarejczycy wspominani są dopiero w IV wieku przez Epifaniusza. Wydaje się to dość dziwne, gdyż omawiani przeze mnie w dwóch poprzednich postach ebionici byli znani już dużo wcześniejszym herezjologom chrześcijańskim 1 Luomanen, Petri: Recovering Jewish-Christian Sects

Mojżesz na tronie Boga: Ezechiel Tragik i jego Eksagoge.

Gdzieś pomiędzy końcem trzeciego a początkiem pierwszego wieku p.n.e. pewien żydowski intelektualista imieniem Ezechiel stworzył hellenistyczny dramat o dramatycznych wydarzeniach z przeszłości swojego ludu. Napisał go prawdopodobnie w Aleksandrii, ówczesnym centrum żydowskiego życia kulturalnego. Utwór nazywał się Eksagoge, czyli Wyprowadzenie. Opowiadał

Najczęściej czytane

Apokalipsa Jana cz.5 Symbolizm w Apokalipsie Jana

Wkrótce zakończę ten wątek poświęcony starożytnemu wykorzystaniu liter alfabetu w liczbach, omawiając najsłynniejszy przypadek z nich wszystkich, “liczbę bestii” z Księgi Apokalipsy: 666. Do czego odnosi się ta liczba? Zdecydowałem, że aby unaocznić tę intrygującą liczbę, muszę najpierw powiedzieć kilka słów o

Apokalipsa Jana cz.4 Kim był autor Apokalipsy?

W tym wpisie chcę wyjaśnić, dlaczego prawie powszechnie uważa się, że ten sam autor nie napisał czwartej Ewangelii i Księgi Apokalipsy, a następnie pokazać, dlaczego ten drugi autor prawie na pewno nie był Janem synem Zebedeusza, bliskim uczniem Jezusa. O ile

zwoje znad morza amrtwego

Zwoje znad Morza Martwego cz.1 Czym są zwoje z Qumran?

Oto temat, którego dawno nie poruszałem!  Prawie każda myśląca istota ludzka naszego kręgu kulturowego słyszała o zwojach znad Morza Martwego, nawet jeśli nie ma pojęcia, czym te zwoje są, co zawierają i jak zostały znalezione.  I nie jest zaskoczeniem, że

Ugarit. Listy bogów i inne teksty religijne. Mitologia kananejska cz. 10

W kilku poprzednich artykułach przybliżyłem Czytelnikowi główne teksty epickie ze starożytnego miasta Ugarit. Były to: cykl Baala, epos o Kerecie, epos o Aqhacie. Te trzy najdłuższe i najlepiej zachowane teksty pokazały nam dramaty boskiego świata z Kanaanu epoki brązu. Poznaliśmy głównych bohaterów panteonu: ojca

Autorzy Ewangelii

Autorzy Ewangelii: Kim byli? – Tradycja w świetle badań historycznych

Autorstwo ewangelii kanonicznych omówiłem już zwięźle w artykule pt. Kto napisał Ewangelie – apostołowie czy anonimowi autorzy? w którym streściłem kluczowe zagadnienia. W poniższym poście ponownie poruszę kwestię autorstwa, tym razem rozszerzając wcześniejszy artykuł o wiele dodatkowych obserwacji dokonanych przez

Marcjon cz.5 Czy Marcjon był gnostykiem?

Wielu czytelników zadawało to samo pytanie w związku z moimi postami na temat Marcjona:  Czy Marcjon był gnostykiem? Oto sposób, w jaki jeden z czytelników zadał to pytanie i moja odpowiedź. PYTANIE:Wcześniej nieznany Bóg Marcjona, czyli Jezus kontra stwórca Izraela,

Cierpiał pod rządami Heroda Antypasa: Jezus w rękach rozgniewanego króla

Chrześcijanie mają tendencję do obarczania odpowiedzialnością za śmierć Jezusa albo żydowskiego tłumu (jako symbolu upadłej ludzkości), albo kultowej elity Izraela (jako symbolu opresyjnej i politycznie skompromitowanej religii). Czyniąc to, podążają za ogólnym obrazem przedstawionym w Ewangeliach. Z drugiej strony historycy

Judeochrześcijanie cz. 5 Nazarejczycy

Pochodzenie Po raz pierwszy nazarejczycy wspominani są dopiero w IV wieku przez Epifaniusza. Wydaje się to dość dziwne, gdyż omawiani przeze mnie w dwóch poprzednich postach ebionici byli znani już dużo wcześniejszym herezjologom chrześcijańskim 1 Luomanen, Petri: Recovering Jewish-Christian Sects

Mojżesz na tronie Boga: Ezechiel Tragik i jego Eksagoge.

Gdzieś pomiędzy końcem trzeciego a początkiem pierwszego wieku p.n.e. pewien żydowski intelektualista imieniem Ezechiel stworzył hellenistyczny dramat o dramatycznych wydarzeniach z przeszłości swojego ludu. Napisał go prawdopodobnie w Aleksandrii, ówczesnym centrum żydowskiego życia kulturalnego. Utwór nazywał się Eksagoge, czyli Wyprowadzenie. Opowiadał