site-logo

Prawda i wyobrażenie w (starożytnej) historii, cz. 2

Esej autorstwa i dzięki uprzejmości prof. Steve’a Masona.  Zanim przystąpimy do dalszych rozważań, chciałbym podkreślić, że podejście, które nakreśliłem powyżej [w poprzednim artykule], pozbawia znaczenia wiele często używanych terminów i kategorii historycznych, inne zaś zmusza do dokładnego wyjaśnienia. Oto kilka najczęstszych

book

Prawda i wyobrażenie w (starożytnej) historii, cz. 1

Pewne powiedzenie z czasów sowieckich mówiło: „Tylko przyszłość jest pewna; przeszłość ciągle się zmienia”. Jakkolwiek jest to ironiczny komentarz na temat prawdy poddawanej kontroli rządów, powiedzenie to skłania nas do przemyślenia, jeśli nie przeszłości, to natury samej historii. Czy historia jest

Apokalipsa Jana cz.5 Symbolizm w Apokalipsie Jana

Wkrótce zakończę ten wątek poświęcony starożytnemu wykorzystaniu liter alfabetu w liczbach, omawiając najsłynniejszy przypadek z nich wszystkich, “liczbę bestii” z Księgi Apokalipsy: 666. Do czego odnosi się ta liczba? Zdecydowałem, że aby unaocznić tę intrygującą liczbę, muszę najpierw powiedzieć kilka słów o

Apokalipsa Jana cz.4 Kim był autor Apokalipsy?

W tym wpisie chcę wyjaśnić, dlaczego prawie powszechnie uważa się, że ten sam autor nie napisał czwartej Ewangelii i Księgi Apokalipsy, a następnie pokazać, dlaczego ten drugi autor prawie na pewno nie był Janem synem Zebedeusza, bliskim uczniem Jezusa. O ile

zwoje znad morza amrtwego

Zwoje znad Morza Martwego cz.1 Czym są zwoje z Qumran?

Oto temat, którego dawno nie poruszałem!  Prawie każda myśląca istota ludzka naszego kręgu kulturowego słyszała o zwojach znad Morza Martwego, nawet jeśli nie ma pojęcia, czym te zwoje są, co zawierają i jak zostały znalezione.  I nie jest zaskoczeniem, że

Ugarit. Listy bogów i inne teksty religijne. Mitologia kananejska cz. 10

W kilku poprzednich artykułach przybliżyłem Czytelnikowi główne teksty epickie ze starożytnego miasta Ugarit. Były to: cykl Baala, epos o Kerecie, epos o Aqhacie. Te trzy najdłuższe i najlepiej zachowane teksty pokazały nam dramaty boskiego świata z Kanaanu epoki brązu. Poznaliśmy głównych bohaterów panteonu: ojca

Autorzy Ewangelii

Autorzy Ewangelii: Kim byli? – Tradycja w świetle badań historycznych

Autorstwo ewangelii kanonicznych omówiłem już zwięźle w artykule pt. Kto napisał Ewangelie – apostołowie czy anonimowi autorzy? w którym streściłem kluczowe zagadnienia. W poniższym poście ponownie poruszę kwestię autorstwa, tym razem rozszerzając wcześniejszy artykuł o wiele dodatkowych obserwacji dokonanych przez

Marcjon cz.5 Czy Marcjon był gnostykiem?

Wielu czytelników zadawało to samo pytanie w związku z moimi postami na temat Marcjona:  Czy Marcjon był gnostykiem? Oto sposób, w jaki jeden z czytelników zadał to pytanie i moja odpowiedź. PYTANIE:Wcześniej nieznany Bóg Marcjona, czyli Jezus kontra stwórca Izraela,

Cierpiał pod rządami Heroda Antypasa: Jezus w rękach rozgniewanego króla

Chrześcijanie mają tendencję do obarczania odpowiedzialnością za śmierć Jezusa albo żydowskiego tłumu (jako symbolu upadłej ludzkości), albo kultowej elity Izraela (jako symbolu opresyjnej i politycznie skompromitowanej religii). Czyniąc to, podążają za ogólnym obrazem przedstawionym w Ewangeliach. Z drugiej strony historycy

Judeochrześcijanie cz. 5 Nazarejczycy

Pochodzenie Po raz pierwszy nazarejczycy wspominani są dopiero w IV wieku przez Epifaniusza. Wydaje się to dość dziwne, gdyż omawiani przeze mnie w dwóch poprzednich postach ebionici byli znani już dużo wcześniejszym herezjologom chrześcijańskim 1 Luomanen, Petri: Recovering Jewish-Christian Sects

Najczęściej czytane

Prawda i wyobrażenie w (starożytnej) historii, cz. 2

Esej autorstwa i dzięki uprzejmości prof. Steve’a Masona.  Zanim przystąpimy do dalszych rozważań, chciałbym podkreślić, że podejście, które nakreśliłem powyżej [w poprzednim artykule], pozbawia znaczenia wiele często używanych terminów i kategorii historycznych, inne zaś zmusza do dokładnego wyjaśnienia. Oto kilka najczęstszych

book

Prawda i wyobrażenie w (starożytnej) historii, cz. 1

Pewne powiedzenie z czasów sowieckich mówiło: „Tylko przyszłość jest pewna; przeszłość ciągle się zmienia”. Jakkolwiek jest to ironiczny komentarz na temat prawdy poddawanej kontroli rządów, powiedzenie to skłania nas do przemyślenia, jeśli nie przeszłości, to natury samej historii. Czy historia jest

Apokalipsa Jana cz.5 Symbolizm w Apokalipsie Jana

Wkrótce zakończę ten wątek poświęcony starożytnemu wykorzystaniu liter alfabetu w liczbach, omawiając najsłynniejszy przypadek z nich wszystkich, “liczbę bestii” z Księgi Apokalipsy: 666. Do czego odnosi się ta liczba? Zdecydowałem, że aby unaocznić tę intrygującą liczbę, muszę najpierw powiedzieć kilka słów o

Apokalipsa Jana cz.4 Kim był autor Apokalipsy?

W tym wpisie chcę wyjaśnić, dlaczego prawie powszechnie uważa się, że ten sam autor nie napisał czwartej Ewangelii i Księgi Apokalipsy, a następnie pokazać, dlaczego ten drugi autor prawie na pewno nie był Janem synem Zebedeusza, bliskim uczniem Jezusa. O ile

zwoje znad morza amrtwego

Zwoje znad Morza Martwego cz.1 Czym są zwoje z Qumran?

Oto temat, którego dawno nie poruszałem!  Prawie każda myśląca istota ludzka naszego kręgu kulturowego słyszała o zwojach znad Morza Martwego, nawet jeśli nie ma pojęcia, czym te zwoje są, co zawierają i jak zostały znalezione.  I nie jest zaskoczeniem, że

Ugarit. Listy bogów i inne teksty religijne. Mitologia kananejska cz. 10

W kilku poprzednich artykułach przybliżyłem Czytelnikowi główne teksty epickie ze starożytnego miasta Ugarit. Były to: cykl Baala, epos o Kerecie, epos o Aqhacie. Te trzy najdłuższe i najlepiej zachowane teksty pokazały nam dramaty boskiego świata z Kanaanu epoki brązu. Poznaliśmy głównych bohaterów panteonu: ojca

Autorzy Ewangelii

Autorzy Ewangelii: Kim byli? – Tradycja w świetle badań historycznych

Autorstwo ewangelii kanonicznych omówiłem już zwięźle w artykule pt. Kto napisał Ewangelie – apostołowie czy anonimowi autorzy? w którym streściłem kluczowe zagadnienia. W poniższym poście ponownie poruszę kwestię autorstwa, tym razem rozszerzając wcześniejszy artykuł o wiele dodatkowych obserwacji dokonanych przez

Marcjon cz.5 Czy Marcjon był gnostykiem?

Wielu czytelników zadawało to samo pytanie w związku z moimi postami na temat Marcjona:  Czy Marcjon był gnostykiem? Oto sposób, w jaki jeden z czytelników zadał to pytanie i moja odpowiedź. PYTANIE:Wcześniej nieznany Bóg Marcjona, czyli Jezus kontra stwórca Izraela,

Cierpiał pod rządami Heroda Antypasa: Jezus w rękach rozgniewanego króla

Chrześcijanie mają tendencję do obarczania odpowiedzialnością za śmierć Jezusa albo żydowskiego tłumu (jako symbolu upadłej ludzkości), albo kultowej elity Izraela (jako symbolu opresyjnej i politycznie skompromitowanej religii). Czyniąc to, podążają za ogólnym obrazem przedstawionym w Ewangeliach. Z drugiej strony historycy

Judeochrześcijanie cz. 5 Nazarejczycy

Pochodzenie Po raz pierwszy nazarejczycy wspominani są dopiero w IV wieku przez Epifaniusza. Wydaje się to dość dziwne, gdyż omawiani przeze mnie w dwóch poprzednich postach ebionici byli znani już dużo wcześniejszym herezjologom chrześcijańskim 1 Luomanen, Petri: Recovering Jewish-Christian Sects