Manuskrypty wczesnochrześcijańskie Cz.2 Podział tekstu Nowego Testamentu

Już  w  starożytności  uświadomiono  sobie  potrzebę  podziału  poszczególnych  pism,  choćby  ze względów praktycznych. Około roku 220 Ammoniusz z Aleksandrii zaproponował podział na 1165 perykopy: 355 dla Mateusza, 235 dla Marka, 343 dla Łukasza i 232 dla Jana 1 Jeszcze w

rodowód

Porównanie Ewangelii, cz. 3 – rodowód Jezusa.

Kolejną część cyklu “Porównania Ewangelii” poświęcę na rodowód Jezusa: ustępy Mateusza 1,1-17 oraz Łukasza 3,23-38: długie ciągi imion opisujących genealogiczne pochodzenie kandydata na mesjasza. Postaram się przedstawić, jaki cel według wszelkiego prawdopodobieństwa przyświecał autorom tych sprzecznych ze sobą list. Podobnie

henoch czuwający

1 Księga Henocha, wprowadzenie do lektury, cz. 1 – ks. Czuwających

Etiopska Księga Henocha (zwana 1 Księgą Henocha) to jeden z najbardziej popularnych apokryfów Starego Testamentu. Dla naukowców stanowi fenomenalne źródło wiedzy o żydowskich wyobrażeniach mitycznych. Stanowi też pierwsze i podstawowe dzieło tzw. literatury henochiańskiej, której późniejszymi odpryskami są Druga (Słowiańska) oraz Trzecia

Najczęściej czytane

Manuskrypty wczesnochrześcijańskie Cz.2 Podział tekstu Nowego Testamentu

Już  w  starożytności  uświadomiono  sobie  potrzebę  podziału  poszczególnych  pism,  choćby  ze względów praktycznych. Około roku 220 Ammoniusz z Aleksandrii zaproponował podział na 1165 perykopy: 355 dla Mateusza, 235 dla Marka, 343 dla Łukasza i 232 dla Jana 1 Jeszcze w

rodowód

Porównanie Ewangelii, cz. 3 – rodowód Jezusa.

Kolejną część cyklu “Porównania Ewangelii” poświęcę na rodowód Jezusa: ustępy Mateusza 1,1-17 oraz Łukasza 3,23-38: długie ciągi imion opisujących genealogiczne pochodzenie kandydata na mesjasza. Postaram się przedstawić, jaki cel według wszelkiego prawdopodobieństwa przyświecał autorom tych sprzecznych ze sobą list. Podobnie

henoch czuwający

1 Księga Henocha, wprowadzenie do lektury, cz. 1 – ks. Czuwających

Etiopska Księga Henocha (zwana 1 Księgą Henocha) to jeden z najbardziej popularnych apokryfów Starego Testamentu. Dla naukowców stanowi fenomenalne źródło wiedzy o żydowskich wyobrażeniach mitycznych. Stanowi też pierwsze i podstawowe dzieło tzw. literatury henochiańskiej, której późniejszymi odpryskami są Druga (Słowiańska) oraz Trzecia